انتشار گزارش توسعه انساني سازمان ملل درباره افغانستان
ارسالي صميمي ارسالي صميمي


بسياری از کودکان بخصوص دخترها دسترسی به مدرسه و تحصيل را ندارند و کمتر از يک سوم مردم قادر به خواندن و نوشتن هستند" سازمان ملل متحد در تازه ترين گزارش خود درباره افغانستان هشدار داده است درصورتيکه تلاش بيشتری صورت نگيرد تا نيازهای اوليه مردم مانند امور بهداشتی، اشتغال و آموزش و پرورش حل شود، اين کشور ممکن است بارديگر به ورطه آشوب و خشونت بازگردد. اين گزارش که از سوی "برنامه توسعه سازمان ملل متحد" ارايه شده اولين گزارش توسعه انسانی در مورد افغانستان است که تاکنون از سوی سازمان ملل متحد منتشر شده است. گزارش سازمان ملل متحد در عين حال از پيشرفتهای حاصل شده در افغانستان از زمان سقوط رژيم طالبان در اين کشور، استقبال کرده است.
اما تاکيد کرده است که مسايل و مشکلات زيادی هنوز وجود دارد و از جمله می گويد خشونت و نا امنی هنوز در بسياری از مناطق کشور وجود دارد و فقر گسترده است. اميد به زندگی در افغانستان در مقايسه با کشورهای ديگر جهان در پايين ترين سطح خود قرار دارد و برای مثال متوسط طول عمر يک افغان دست کم 30 سال کمتر از فردی است که در کشورهای غربی زندگی می کند. اين گزارش همچنين می گويد افغانستان بدترين سيستم آموزش و پرورش در جهان را دارد، اگرچه اين گزارش اذعان دارد که پيشرفتهايی در اين زمينه حاصل شده است.
بسياری از کودکان بخصوص دخترها دسترسی به مدرسه و تحصيل ندارند و کمتر از يک سوم مردم قادر به خواندن و نوشتن هستند. شايد اين مسايل و مشکلات باشد که باعث شده است افغانستان رتبه پايينی در جدول توسعه انسانی سازمان ملل متحد قرار گرفته باشد. فقط پنج کشور ديگر در آفريقا هستند که در اين جدول پايين تر از افغانستان قرار گرفته اند.
برگرفته از سايت فارسي بي بي سي
February 27th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها